30. maj 2011

PARIS GUIDE # 1

Har bikset en lille Paris guide sammen, som jeg ville ligge ud af nogle omgange. Starter med Marais kvarteret + øerne (altså Île de Cité & Île Saint-Louis) Marais er klart mit yndlings kvarter i Paris... Det er simpelthen så hyggeligt og mangfoldigt. Og île Saint-Loius er det perfekte sted til en aften tur.


På Île Saint-Louise ligger den fineste og virkelig lækre isbar, Berthillon hedder det. Det er ældgammelt og holdt i den gamle fine parisiske stil. Isen er lavet på naturlige råvarer og smager himmelsk... Klart et besøg værd! Adressen er 29-31 Rue Saint-Louise En Île.


Rue des Rosiers er en skøn gade i Marais kvarteret. Det er den jødiske del af byen og der ligger EN MASSE små lækre delikatesse forretninger og bagerier. Vi boede i en side gade til Rue des Rosiers (nemlig Rue Ferdinand Duval) og det kan klart anbefales, at bo i det område - da alt er meget tæt på og man kan gå til både Louvre, Seinen & île Saint-Louis.




34, Rue des Rosiers ligger  verdens bedste fallafel biks, og det er ikke en gang løgn... Den er virkelig god - specielt fyldet, ikke som her hjemme med lidt salat og en enkelt agurk eller tomat. Hver gang vi gik forbi L'as Du Fallafel var der kø langt ned af gaden. Meeeen det er skam også det værd - og man bliver godt nok mæt.




På 7, Rue Pavée ligger boghandlen Mona Lisait, der virkelig er en fantastisk boghandel. Selv om jeg ikke kan et dyt fransk så fandt jeg en masse bøger jeg gerne ville have. (desværre havde jeg ikke nok kilo tilbage i min kuffert til, at slæbe mere end 2 med hjem) De skulle angiveligt ligger rundt omkring i hele Paris.


Så er vi nået til min yndlings del... Nemlig Vintage Desir' , det er helt klart min yndlings genbrug i Paris. Alt er rimelig struktureret og til, at finde rundt i og så er priserne også meget fine. Man kommer af med ca. 10 euro for både kjoler, shorts og trøjer. Adressen er 32, Rue des Rosiers.



Jeg elsker Frozen Yogurt, og så var det jo heldigt, at der lå en biks på 25, Rue Vieille du Temple lige for enden af Rue des Rosiers. på Mÿberry giver man giver 5 euro for en omgang med 3 valgfrie toppings og det er altså noget så lækkert. Vi gør det ALT for lidt i frozen yogurt her hjemme.

Så har jeg også en masse tips, hvor jeg ikke lige nåede, at få taget et billede til...


Der ligger rigtig mange gode genbrugs butikker i Marais, men udover Vintage Desir' er jeg rigtig glad for Free'P'Star, den er ret ustruktureret, men til gengæld kan man virkelig finde guld der. Adressen er 8, Rue Sainte-Croixde la Bretonnerie.


Finkelsztajn er en Ashkenaze-jødisk delikatesse, som laver nogle enormt lækre bagels og andre lækkerier. Adressen er 27, Rue Des Rosiers.

Så er Notre Dame også altid et besøg værd - specielt når man lige har eventyret Klokkeren fra Notre Dame i hoved og så kigger op på det imponerende bygningsværk. Det ligger på Île de Cité.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

blogger templates | Make Money Online